-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13027 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در مورد اجناس پيدا شده كه بصورت غير نقدي است از قبيل (موبايل) كه نتوان آن را به صاحبش رساند به دلايل مختلف، و مكانهاي جمع آوري اين نوع اجناس كه خود شخص اطلاع داشته باشد كه اين مكانها و اشخاص قصد سوء استفاده است، تكليف يابنده اين اجناس چيست؟

از نظر امام خميني (ره)، اگر انسان مالي پيدا كند و تا يكسال اعلان كند و صاحب مال پيدا نشود مي تواند آن را براي خود بردارد به قصد اينكه هر وقت صاحبش پيدا شد عوض آن را به او بدهد يا براي او نگهداري كند كه هر وقت پيدا شد به او بدهد ولي احتياط مستحب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد.(1)

البته ميزان اين مال بايد به 6/12نخود نقره سكه دار برسد.

اگر بعد از آنكه يكسال اعلان كرد و صاحب مال پيدا نشد مال را براي صاحبش نگهداري كند و از بين برود چنانچه در نگهداري آن كوتاهي نكرده و تعدي يعني زياده روي هم ننموده ضامن نيست ولي اگر از طرف صاحبش صدقه داده باشد يا براي خود برداشته باشد در هر صورت ضامن است.(2)

براي كسب اطلاع نظر مرجع تقليد خود مي توانيد به رسالة علمية ايشان بخش مربوط به احكام ماليكهانسان آن را پيدا مي كند مراجعه كنيد يا با دفتر آيت الله عبادي در مشهد مقدس با شمارة 8544054 تماس بگيريد.

در پناه الطاف الهي موفق باشيد.





منابع و مآخذ:

1ـ رساله توضيح المسائل امام خميني، صفحه 281، مسألة 2568

2ـ همان، مسأله 2569

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.